people

Actueel

Het inkopen van leren…een continue uitdaging!

 “Haal ik wel het meest uit mijn opleidingsbudget?”

“Koop ik wel slim in?”

“Hoe borg ik de kwaliteit van de ingekochte leeroplossingen?”

“Wie bepaalt de kwaliteit eigenlijk?

Deze en nog veel meer vragen en dilemma’s kwamen aan bod tijdens de ronde tafel “Procurement of Learning” bij Bloomville in Nijkerk. Het was boeiend om te horen dat vele organisaties stoeien met dit thema en dat er veel te leren is van elkaar.

Op donderdag 9 november jl. hebben wij onder leiding van Best Value Expert, Albert Mulder, kennis, ervaringen en best practices gedeeld met een aantal corporate organisaties rondom het inkopen van leeroplossingen. Onder het genot van een kop koffie en lunch deelden Procurement en Learning Professionals van o.a. Achmea, ABN Amro, KLM, Nederlandse Spoorwegen, Van Oord en UWV hun ervaringen en uitdagingen met elkaar. De open sfeer maakte het voor alle partijen prettig om over hun specifieke situatie te spreken. Ook voor ons, Bloomville, was het een mooie gelegenheid om te toetsen of onze aannames kloppen en of de uitdagingen die wij zien ook spelen in de markt.

Albert Mulder heeft als strategisch inkoper veel ervaring opgedaan in het vakgebied. Mulder is sinds 2015 lid van de Netwerkgroep Contracteren KetenSamenWerking (www.cksw.nl). Deze groep experts heeft onder supervisie van Prof. Dr. Jack AA van der Veen (Nyenrode) twee innovatieve contractmodellen gericht op ketensamenwerking ontwikkeld. De markt erkent deze modellen als noviteit omdat ze als dynamisch en adaptief middel succesvol ingezet worden voor het opwaarderen van ketensamenwerking.

Eén van de meest belangrijke uitkomsten van de ronde tafel was dat juist de keten erg belangrijk is bij het inkopen van leren. We zien dat veel organisaties veel tijd en effort steken in het bedingen van de hoogste inkoopkorting bij opleidingsleveranciers, maar dat er vervolgens slecht of niet op gemanaged wordt. Terwijl daar juist de meeste winst in te behalen valt. Ga maar na:

  • Allereerst is een percentuele korting op bijvoorbeeld een trainingsprijs maar een gedeelte van je daadwerkelijke opleidingsspend. Een overgroot deel van de spend gaat naar arrangementskosten, studiemateriaal, annuleringskosten, etc.
  • Ten tweede zien we dat ondanks de mooie lijst van preferred suppliers er veel buiten deze suppliers om wordt gedaan. Dit is niet fijn voor de procurement professional, want daar gaat je effort. En ook niet voor de preferred supplier, zij verwachten immers een groter volume.
  • Ten derde zien we dat juist de learner steeds meer bepalend is. Hij/zij staat aan het roer van zijn ontwikkeling, bijvoorbeeld door de inzet van duurzame inzetbaarheidsbudgetten. Dus kiest hij/zij wel wat het beste voor hem/haar is.
  • Vervolgens zien we dat juist de meeste tijd zit in het proces van zoeken, boeken, accorderen, factuurverwerking. Daar ligt de meeste winst voor organisaties.
  • Aansluitend is juist de borging van kwaliteit een issue. De meeste organisaties weten niet goed een antwoord te geven op ‘hoe weet ik nu dat ik krijg wat ik gekocht heb’.


Het begin van een mooi verhaal…

Conclusie was dat we nog lang niet uitgepraat zijn over het onderwerp en dat we nog meer van elkaar kunnen leren. Daarom komt er een vervolg. Als Procurement en HRD professionals onder elkaar in een soortgelijke setting.

Wat is voor jou kwaliteit van leren en hoe maak je dit meetbaar?

Nieuwsgierig geworden en wil je deelnemen aan de volgende ronde tafel?
Neem dan vooral contact met ons op via info@bloomville.nl



Behaalde resultaten

 We vertellen u graag meer over onze dienstverlening via een persoonlijk gesprek

×
Top