people

Actueel

Innoveren met analytics

Als man van de cijfers ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van analytics. Dit najaar bezocht ik daarom een groot internationaal forum en met Nieuwegein als bestemming hoefde ik daar niet ver voor te reizen. Bottom line: succesvolle organisaties gebruiken analytics om te innoveren. In de nek-aan-nek race van Clinton en Trump kan analytics wel eens het verschil gaan maken!

Data-analyse is in de VS misschien wel het belangrijkste wapen in de strijd om de gunst van de kiezers geworden. Zo leerde ik tijdens het forum hoe campagneteams met analytics-technieken bekijken welke kiezers nog overtuigd kunnen worden. Met welhaast militaire precisie worden vrijwilligers van het verkiezingsteam de huizen langs gestuurd. Van mister X weten we dat hij twijfelt. Ga daar praten! Zijn buurman mister Y stemt al op ons. Sla die maar over, je kunt je kostbare tijd wel beter besteden. Reken maar dat ik nu met andere ogen naar de verkiezingen kijk!

Je kunt het eigenlijk niet zo gek bedenken of er komt tegenwoordig analytics aan te pas. Robots worden ermee geprogrammeerd met als doel zichzelf te verbeteren. Bij Rijkswaterstaat zorgt analytics voor efficiëntie en kostenbesparingen: door analyse van sensordata vinden reparaties en onderhoud aan wegen, bruggen en sluizen nu precies op het juiste moment plaats. Die werden voorheen te vroeg of juist te laat uitgevoerd. De Belastingdienst zet eveneens big data in om efficiënter met man en middelen om te gaan: een afdeling analytics moet zorgen voor betere opsporing van fraude en bestaande processen daar op aanpassen.

En is de winkelroute van je favoriete supermarkt weer eens veranderd? Analytics! Slimme managers verstoppen chips in de winkelwagens die nauwkeurig meten hoe vaak een winkelpad bewandeld wordt, om op basis daarvan de schappen opnieuw in te richten.

Eén ding is mij wel duidelijk: innovatie aan de hand van big data-analyse is een cruciaal bedrijfsproces geworden. In mijn volgende blog vertel ik je graag hoe we dit vertalen naar ons eigen werkgebied.

Harry Doornbos
CFO bij Bloomville
info@bloomville.nl

 



Behaalde resultaten

 We vertellen u graag meer over onze dienstverlening via een persoonlijk gesprek

×
Top