people

Actueel

LMS in transitie (1)

Ooit wilde ik graag de reclamewereld in: snelle jongens, creatief, campagnes bedenken. Dat leek me fantastisch. Tot ik gaandeweg besefte dat ik juist het psychologische aspect van reclamemaken heel interessant vond. En hoe je het gedrag van mensen kunt beïnvloeden. Als je dat weet, dan kan je als organisatie je strategie hierop aanpassen.

Daarom ben ik naast marketingcommunicatie ook sociale wetenschappen gaan studeren. Ik geloof daarnaast sterk in positieve kracht, in vooruitgang en lerend perspectief. Tegelijkertijd vind ik dat je de kansen díe je krijgt, zélf moet pakken. Daarom was ik zo geïnteresseerd in wat Masie tijdens een symposium in Chicago te vertellen had over Learning Management Systemen (LMS). Zie hier de aanleiding voor dit blog!

Masie schetste hoe LMS’en meer en meer van functie aan het veranderen zijn. Waren ze in eerste instantie vooral bedoeld als administratieve tool – denk aan inschrijving, planning, certificering en facturatie, op dit moment is er volgens de goeroe een transitie gaande naar een systeem dat veel meer gericht is op de learner, de medewerker. Centraal staat dan hoe je met behulp van techniek je mensen maximaal kunt laten leren in zijn of haar werkomgeving. Een beweging van administratief naar facilitair dus! Producenten en ervaringsdeskundigen vertelden hoe ze hier in staan. Wat blijkt? Efficiency en kostenbesparing, ja, die spelen zeker een rol. Maar even zo belangrijk is de vraag hoe zij het leren leuker kunnen maken. Goede, puntige inhoud die gemakkelijk bereikbaar is, is essentieel. Makkelijker gezegd, dan gedaan? Daar willen we het graag over hebben!

Bij een LMS denken we vaak dat het iets is dat je achter de computer doet. Maar niet elk bedrijf heeft de ruimte om e-learningplekken in te richten. Denk maar eens aan McDonalds. Mobile devices bieden dan uitkomst: hierop bekijk je korte instructiefilmpjes van hooguit twee, drie minuten, prima! En voor de rest, aldus Masie: zorg dat medewerkers vooral van elkaar kunnen leren. Ik kom hier binnenkort op terug aan de hand van wat de hoogste baas bij McDonalds hierover zei.

Shiraz Paracha
Commercial Leader & HRD Business Consultant bij Bloomville

Reageren? Graag!
Meer weten over wat ik heb geleerd van Elliot Masie? Maak hier een afspraak!



Behaalde resultaten

 We vertellen u graag meer over onze dienstverlening via een persoonlijk gesprek

×
Top