people

Actueel

McDonald’s. i’m lovin it.

Bij een LMS denken we vaak dat het iets is dat je achter de computer doet. Maar niet elk bedrijf heeft de ruimte om e-learningplekken in te richten. Denk maar eens aan McDonalds. Iedereen kent wel die ruimte, opgevuld met bestelbalies, kassa’s, frituurruimtes en frisdrankmachines. Niet bepaald geschikt om eventjes een e-learning module te volgen.
Ik haalde dit voorbeeld al even aan in mijn vorige blog.

Tijdens mijn trip naar Chicago waar ik diverse learning professionals ontmoette, werd ik geraakt door het verhaal van de hoogste baas bij McDonalds. Hij vertelde hoe nuttig mobieltjes in dit geval zijn. Hierop kunnen de medewerkers even snel korte instructiefilmpjes van hooguit twee, drie minuten bekijken.
Veel opmerkelijker vond ik echter zijn filosofie hierachter. Volgens zijn idee zit de uitdaging niet in de vraag hoe je medewerkers leert om op een juiste manier de mayonaise of de ketchup te serveren. Of hoe je hamburgers en frites bakt. Nee, hij had een maatschappelijk doel voor ogen met zijn e-learning programma. Het viel hem namelijk op dat zijn medewerkers over het algemeen uit kansarme situaties kwamen. Jonge schoolverlaters, jongens en meiden voor wie werken bij McDonalds het eerste baantje is, veelal aan de onderkant van de maatschappij.

Het opleidingsprogramma kreeg onder zijn leiding een andere lading. Niet een hogere omzet was het doel, als wel het klaarstomen van deze jonge mensen voor de hedendaagse maatschappij en alles wat daarbij hoort: servicegerichtheid, arbeidsethos, discipline, op tijd op je werk verschijnen, netjes en vriendelijk zijn. Daar waar scholen en/of ouders kennelijk steken laten vallen, wordt McDonald’s zo ineens een verlengstuk van de opvoeding. Ook dat is een lerend perspectief. And i’m lovin it.

Shiraz Paracha
Commercial Leader & HRD Business Consultant bij Bloomville

Reageren? Graag!
Brainstromen? Maak hier een afspraak!



Behaalde resultaten

 We vertellen u graag meer over onze dienstverlening via een persoonlijk gesprek

×
Top