people

Actueel

Naar Orlando voor Elliot Masie’s Learning 2016

Even onder ons: eigenlijk heb ik een hekel aan grote symposia. Je kent het wel, van die megacongressen waar je geacht wordt een weloverwogen keuze te maken uit ik weet niet hoeveel sessies. Zal je net zien dat je precies bij de verkeerde bent aangeschoven…

En toch ging ik naar Orlando voor Elliot Masie’s Learning 2016. Een waar spektakel! Together, with over 2,000 learning colleagues from around the globe, we will focus on the changing, evolving and increasingly disruptive shifts in the world of workplace and workforce learning“, aldus host en goeroe Elliott Masie in zijn vooraankondiging. Als opleidingskundige en bij Bloomville verantwoordelijk voor Learning Services verwachtte ik hier in elk geval íets op te steken.

Opvallend genoeg was het een Nederlander die mij – helemaal aan de andere kant van de wereld – misschien nog wel het meest heeft geïnspireerd. Dat was Nick van Dam, professor Corporate Learning & Development. Na zijn boeiende sessie over Trends in Learning stonden wij als learning professionals weer even met beide voeten op de grond. Want nee, werkplek-leren is nog steeds geen gemeengoed. En ja, alle generaties, van jong tot oud, hebben nog altijd behoefte aan klassikaal leren.

Vaak zien we dat de 70 niet goed is geïmplementeerd, simpelweg omdat de kennis nog ontbreekt. Ook bij Bloomville wordt veel nagedacht over hoe je deze manier van leren het beste kunt vormgeven. Anderzijds betrap ik mijzelf erop om die 70, leren door te werken, weer in een soort van structuur probeer te gieten. Ik ben niet de enige; veel organisaties proberen vast te leggen ‘hoe iemand informeel leert’. Maar zouden we er niet beter aan doen om die controle los te laten?

Zo kwam ik er tijdens Elliot Masie’s Learning 2016 achter dat grote organisaties zoals Google en PwC niet zozeer meer kijken naar diploma’s en universitaire kennis; self-awareness, je persoonlijkheid, social interactions en eigenaarschap zijn hier de kenmerken van een goede medewerker. Want wat heb je aan slimme, technisch briljante mensen, die niet kunnen communiceren? IQ is mooi, maar EQ misschien nog wel belangrijker. Parallel daaraan zie je dat werkgevers als Google en PwC bij de 70 het accent leggen op faciliteren. Ook dat is weliswaar een vorm van controle, maar biedt veel meer ruimte voor zaken als microlearning en social learning.

Volgens Elliot Masie is YouTube hard op weg om de grootste concurrent van Harvard te worden. Want, zegt hij, de werknemer profiteert van ultrakorte fragmenten, de content is exact on demand, gratis en altijd up to date. Ga d’r maar aanstaan als prestigieuze universiteit.

Zelf heb ik onlangs de accu van mijn auto verwisseld met een buitengewoon handige instructie. Juist! Gevonden op YouTube. Maar dat blijft onder ons. Net als mijn guilty pleasure trouwens: Wii Band Hero. Wat dat met leren te maken heeft, lees je in mijn volgende blog!

Simone Out
Manager Learning Service Center

Reageren? Graag!
Brainstormen? Maak hier een afspraak!

 



Behaalde resultaten

 We vertellen u graag meer over onze dienstverlening via een persoonlijk gesprek

×
Top